Van Laar begon in 2007 met TPG. In 2017 verhuisde de hoofdvestiging naar een modern pand naast de A59. ,,We zijn nog aan het inrichten”, aldus Van Laar tijdens een rondleiding. Hij toont de werkplekken van de software ontwikkelaars en de toekomstige cursusruimten. ,,Deze grote hal is onze lunchruimte en bar. Hier werden voorheen halffabricaten van wol gemaakt. Nu eten en tafeltennissen we hier. Vrijdagmiddag drinken we een borrel aan de bar.”
TPG houdt zich niet alleen bezig met het ontwerp van ondergrondse netwerken. Er wordt ook infrastructuur in de ruimtelijke omgeving boven de grond bedacht. ,,Het ontwerpen van wegen is onze grootste specialisatie", aldus manager Jeroen van de Wiel. ,,We zijn nu bijvoorbeeld bezig met het project ‘Dak op de Bak’, het groene dak over de A27 bij Utrecht. We hebben ook berekend en in 3D gevisualiseerd hoe en waar het Máximakanaal bij Den Bosch het meest optimaal gegraven kon worden. Waar kun je sluizen en damwanden het beste leggen? We zijn een belangrijk radertje in het geheel. Bepalen mede hoe het project eruit ziet. Leuk om over je ‘eigen’ rotonde te kunnen scheuren.”
Noorwegen
Arthur Vogels heeft meegewerkt aan het 3D ontwerp van een lightrail project in de stad Bergen in Noorwegen. ,,Je moest rekening houden met bijvoorbeeld hoogteverschillen en de afwatering. Het regent nogal veel in Bergen”, weet hij. ,,Het is cruciaal dat de facetten kloppen. Het leuke is dat je ons 3D model daadwerkelijk buiten ziet ontstaan. Ik geloof dat het light-railproject in 2023 of 2024 klaar moet zijn."
PFAS
Een deel van de bouw en de aanleg van bijvoorbeeld wegen ligt nu stil vanwege de stikstofproblematiek en de PFAS-discussie.” ,,Wij merken er bij The People Group nog niets van”, aldus van Laar. ,,We krijgen en hebben nog steeds langlopende projecten. Als de situatie lang duurt zou het op termijn ook gevolgen voor TPG kunnen hebben.”
Volgens Bas van Laar zou je de woningen desnoods ook prefab in een hal kunnen bouwen. ,,Bij de aanleg van autowegen is dat anders. Daar ligt een uitdaging.”
Lees hier het volledige artikel
Meer weten?


Neem contact op met Bas van Laar